2016年10月26日水曜日

Gurung (tamu) nyelv グルン語


Már régen meg akartam tenni, de valahogy mindig elfelejtettem, vagy közbejött valami, de ma végre sikerült: megkértem az egyik nepáli tanítványomat, aki gurung nemzetiségű, hogy írjon már le nekem pár szót, kifejezést a nyelvéből, mert nagyon kíváncsi vagyok rá. Az ethnologue honlapja szerint ez egy sino-tibeti nyelv, és azon belül  is a nyugati bodikus nyelvekhez tartozik. Az illető egyébként Tanahun तनहुँ régióból származik, de elmondása szerint a gyerekek nem nagyon beszélik a gurung (tamu) nyelvet, és ő maga sem nagyon használja- a magar nemzetiségű csoporttársa jobban  tud gurungul, mint ő maga.
A szavakat, kifejezéseket devanāgarīval írta le, de mellékelt latin betűs átírást is, amiben kissé bizonytalan volt.
A közös nyelv értelemszerűen a japán, tehát ez egy japán-gurung szójegyzékecske, néhol nepáli fordítással is.

1  ghri

2  negaro

3  sogaro

4  philgaro

5  ngogaro

6  tihugaro

うち dhin

田舎 nasa

こんにちは chyajalo

字を書く phirn (??)

私 nga

私たち ngi

あなた kyo

あります mo

ありません are 

あなたの名前は何ですか khi me tho ja

元気ですか  khi chamba mu (mo)

はい、元気です nga saban mu


0 件のコメント:

コメントを投稿

注: コメントを投稿できるのは、このブログのメンバーだけです。